söndag 25 september 2011

Vad gör jag för fel?

Jag fullkomligt älskar när mamma bjuder på köttfärsbiffar, potatis och sås. Godaste ever för någon som mestadels äter ute eller till och från kör en storpanna köttfärssås och fryser in. Men när jag skall försöka mig på och göra det själv så går det alltid åt helvete. Vad gör jag för fel?

Jag kör på nötfärs/köttfärs typ 70/30% eller något sånt. Kanske typ 7-800 gram.
Sen kör jag i ett ägg.
Sen kör jag i en hackad lök.
Sen höftar jag till med lite salt.
Därefter kommer det lite ketchup. Ibland mer - ibland mindre.
Sen går jag loss med sånt där ströbröd och mjölk. Ibland låter jag det stå vid sidan om så att det nästan blir cementkaraktär av det och ibland häller jag det direkt i smeten. Det beror lite på hur mycket disk jag orkar med för tillfället nämligen.

(Notera gärna att jag inte tycker det är så kul att stå och mäta exakt hur mycket som skall i)

Sen blandar jag ihop, rullar ihop och steker för glatta livet - MEN VARENDA FÖRBANNADE GÅNG SÅ BLIR DET BARA KÖTTFÄRS AV DET.

Varför trillar de sönder? Man skall väl steka på hög värme? Eller är det långkok det handlar om? Skall det stå och puttra över natten?

Sen har jag också anordnat SM i klisterklumpssås ett par gånger men det orkar jag nog inte ens lära mig. Grädde och sån där soya som gör att det blir lite färg är numera min melodi.

8 kommentarer:

Sandra sa...

Ta i lite crème fraische eller vispgrädde i smeten så håller dom ihop mycket bättre!

Louise sa...

Jag skulle skippa mjölken och ta ett ägg till om du har 800 g köttfärs. Till biffar och köttbullar är det nästan på bättre att använda blandfärs. Salt, peppar, gul lök, ströbröd, ägg, ketchup- gojsa ihop och låt stå fem minuter. Sen gör du biffar och steker dem på mellanvärme. Det funkar för mig och blir inte torrt och smuligt! Och jag gör aldrig enligt recept!!

Jullan sa...

Åh strålande - då kanske jag vågar ge mig på det igen! =)

Anonym sa...

Jag brukar steka biffar/köttbullar i smör o lite olja en kort stund, bara så de får lite färg. Sen lägger jag dem på en plåt o kör dem i ugnen tills de är helt genomstekta.

KArin sa...

i somras fick jag lära mig att endast använda äggula, ej vitan i smeten. Från en riktigt kock...

Anonym sa...

Sås; Vispa ur stekpannan du stekt biffarna i med lite vatten. Häll i lite fond. Ett par matskedar maizena. Koka upp o häll i en burk creme fraiche. Om man vill kan man sen smaka av med lite lingonsylt eller tomatpure. Klart! Maizena istället för redning=noll klumpar:-).

Jullan sa...

Redning? Que?
Jag jobbar med grädde. Ibland vispgrädde - det känns som det blir lite tjockare då.

Anonym sa...

Men vad är klumparna av om du inte haft vetemjöl:-). Hursomhelst grädde eller creme fraiche spelar ingen roll. Men maizenan gör att det blir tjockt. Lycka till!